Jak se cestuje ve švýcarském stylu?

Když nemusíte do školy na přednášku, vznikne vám dilema. Buď můžete sedět doma a dělat kraviny, nebo můžete podniknout něco nečekaného a neobvyklého.
Vy, co mě znáte víte, co jsem zvolil za možnost, ostatně, jinak bych ani nepsal tenhle blogpost. Takže, slovo dalo slovo a já se najednou ocitl ve vlaku do Prahy, abych si to z hlavního města střihl na Ostravu ve vlaku Flirt společnosti Leoexpress.

Dojmy z cesty

Technické detaily typu vrzání soupravy a podobné věci tu rozebírat nehodlám. Pokud vás ale tohle zajímá, odkazuji vás na blog kolegy Štefana, který s námi dnes absolvoval již druhou cestu vlakem Leoexpress, sám jel už jednou, ráno z Prahy do Ostravy a své dojmy shrnul ZDE
Já se tu budu trochu rozepisovat o čistě subjektivním dojmu z cesty a také o prohlídce intranetového rozhraní ve vlakové wi-fi.
Když jsme vyjeli z Prahy, byli jsme, jak už tomu v dnešní době bývá zvykem, přivítáni stewardkou na palubě vlaku v češtině a potom i v angličtině. Troufám si říct, že anglicky mluvící cestující by jí určitě rozuměli a její přednes zněl docela profesionálně, alespoň podle mě. Když občas slyším ty huhňavé a znuděné hlásící ve vlacích Českých drah, otevírá se mi kudla v kapse, takže bych řekl, že tady Leoexpress problém nemá.
Kousek za Prahou přišel pán z vlakové čety s nabídkou občerstvení. Něco měli, něco ještě ne, mám ale takový pocit, že to bylo dáno tím, že v Praze se neměli z čeho zásobovat. Upřímě řečeno, sýrová bageta, kterou jsem si dal, chutnala průměrně. Neříkám, že byla špatná, ale za 39 Kč znám vážně lepší. Na plechovkovém nealko pivu se pokazit naštěstí nic nedá.
Po jídle jsem si začal hrát s vnitro vlakovou sítí, která má sloužit jako webová aplikace pro sledování filmů, poslouchání rádií, či pro získání informací o trase a jízdě vlaku. U tohoto rozhraní se teď trochu více zastavím.

Intranet Leoexpress

Pominu-li to, že wi-fi první půlku cesty spíše nejela, než jela, vypadá webové rozhraní celkem slibně. Kromě odkazů na informace o službách a jízdenkách se zde nacházejí sekce zábava a v sekci informace dvě zajímavé části, informace o trase a informace o jízdě vlaku.
V sekci zábava by mělo být možné pouštět si filmy a rádia, leč ani jedno nefungovalo. Při pokusu přehrát film Ať žijí duchové, na mě vybafla hláška, že bude možná problém s přehráváním, jelikož běžím na mobilním telefonu a ne na desktopu: „že by nepodpora flashe na IOS zařízeních?“, to samé platilo u rádií.
Sekce informace o jízdě už je ale o mnoho zajímavější. Vidící lidé si zde mohou přehrát živý záznam ze dvou vlakových kamer a nadto se zde dá zjistit aktuální rychlost a teplota.
Pod nadpisem aktuální teplota se tedy nachází nepochybně krásně graficky zpracované znázornění teploměru s teplotou, leč bez jakéhokoliv alternativního textového popisku, tudíž pro mě bohužel funkce k ničemu. Naopak funkce aktuální rychlost už alternativní popisek má, navíc je každá změna automaticky čtena, takže pokud si chci zjistit, jak se souprava pohybuje rychle, toto je možné. Je to maličkost, ale potěší.
Výhrady mám ale k sekci informace po trase. Je sice hezké, že se zde píše, za jak dlouho souprava Leoexpress ujede trasu Praha-Ostrava, pokud si ale chci orientačně zjistit, kde se vlak nachází, jaké má zpoždění či jaká je následující stanice, mám jako nevidomý smůlu.
Na stránce je ukázána grafická mapka a pod ní pár odkazů, které vedou na jednotlivá města, kterými vlak projíždí. Odkazy se s čtečkou pro nevidomé hlásí jako nepojmenované, jejich textové popisky jsou z pohledu čtečky pod nimi, tváří se jako obyčejný text.
Mám tedy pár návrhů pro tvůrce aplikace. Jednak by mohli opravit popisky odkazů a jednak by v této sekci mohli nějak textově doplnit informace jako nejbližší stanice, vzdálenost do cílové stanice, doba spoždění a případně i, na kterou kolej či nástupiště vlak v následující stanici přijede, jakmile budou tyto informace k dispozici.
Možná toho chci příliš, ale dle mého názoru, pokud by se toto do systému dodalo, mohli by nevidomí, kteří využívají notebook či mobilní telefon, získat touto cestou velice rychle a jednoduše přehled o své cestě a třeba tak dát i včas vědět svým známým, kteří je mají ve stanici vyzvednout.
Sečteno a podtrženo. Drobná výtka k nepoužitelné informaci o teplotě „je to věc podružná“, větší výtka k informacím o poloze vlaku a s tím související informace o stanicích. Pokud by se toto vše dořešilo, mohl by skutečně být informační systém docela dobře použitelná pomůcka. A asi úplně nejšťastnější bych byl, kdybych si k tomu mohl třeba pustit i to rádio.

Závěr

S Leoexpress se špatně určitě necestuje. Trochu mi vadilo rozložení sedadel v třídě Economy, jsem delší člověk a trochu jsem měl problémy složit nohy. Jinak se ale sluší říct, že cesta vlakem rozhodně rychle utekla a to, že jsme ji skoro celou projeli rychlostí 160 km/h se na tom taky určitě podepsalo.
Až odladí nefunkční wi-fi a polopřístupný informační systém, bude v tomto směru doufejme dosaženo docela velkého komfortu.
Nesmím navíc zapomínat na to, že tahle cesta Leoexpress byla teprve druhá, kterou vlak v Česku podnikl. Proto mám v plánu si počkat a zopakovat si ji někdy, třeba na jaře, kdy už by měl být Leoexpress zaběhaný a všechny mouchy vychytané.
Rozhodně mám ale z cesty jako takové v sobě spíše dojmy pozitivní, to negativní, jako nefunkční wi-fi jsou, doufejme, jen počáteční mouchy.
V příštím článku, až zas s Leoexpress pojedu, se budu věnovat nákupu jízdenek z pohledu nevidomého a to jak přes webový portál, tak přes, v té době již doufám hotovou, mobilní aplikaci, která má být údajně pro android i IOS a podle člověka z Inmite by měla být i přístupná pro nevidomé.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *