Remote assistant, když není po ruce vidící

Já se na startupové scéně v česku nijak neangažuji. Že tomu možná bude časem jinak je věc druhá, ale o tom tu teď hovořit nechci.
Čas od času se mezi tou záplavou nápadů, plánů, myšlenek a projektů vynoří nějaký, který přitáhne mou pozornost. Remote assistant je jedním z takových projektů.

Jak to funguje?

Úplně jednoduše. Prostřednictvím aplikace Remote assistant může nevidomý člověk zavolat vidící osobě, která má aplikaci též nainstalovanou a požádat ji o pomoc. Volání se uskutečňuje přes internet, funguje to jako videohovor na skype či facetime. Vidící strana tedy přijímá video z telefonu nevidomého a může mu například pomoci s přečtením nějakého papíru, rozlišením barvy prádla a se spoustou dalších věcí, které si zrakově postižený člověk prostě očima neohlídá.

Druhou, podle mě tou zajímavější funkcí asistenta je zobrazení polohy nevidomé osoby na mapě, takže vidící člověk může nevidomého teoreticky i navigovat, či mu sdělit, na jaké ulici se nachází a tak podobně.

Můj osobní názor

Aplikace je stále ve stádiu beta.
Funguje jen na iOS, verze pro android je též přislíbena.
První věc, která mě napadla, proč z něčeho takového dělat startup? Vždyť podobně by mohl posloužit třeba facetime nebo skype.
Pravda je to samozřejmě jen částečně. Skype a facetime neumí zaprvé zobrazit mapu.
A za druhé, remote assistant je navržen přímo pro nevidomé, to znamená, je maximálně jednoduchý na obsluhu.
Základní okno je prostě seznam kontaktů, u kterých se ukazuje, zda jsou offline či online. Když je kontakt online, stačí na něj poklepat a hned se volá. Nic víc není potřeba.
Já aplikaci dnes testoval s kolegou, oba jsme měli zapnutou wifia zvuk byl na obou stranách čistý a nesekal se.
Dost mi dělá starost, jak to bude celé fungovat v terénu na 3g internetu.
Představa, že volám někde z mobilního připojení ve městě, mám zapnuté video a chci si nechat poradit s tím či oním… jen čas ukáže, zda to tímhle způsobem bude použitelné.

Na druhou stranu, ve finální verzi je plánována možnost video vypnout a k volání používat jen audio. A tady už bych si dokázal docela dobře představit, že se nechám takhle třeba někam navigovat.

Závěrem

Jako nápad je remote assistant určitě dobrý.
Zda se ovšem najde dostatek nevidomých uživatelů je otázka druhá.
Do nedávna byly dotykové telefony pro nevidomé v ČR spíše záležitostí okrajovou, ale časy se mění iPhone má u nás čím dál víc lidí, takže časem by se i remote assistant rozšířit mohl.
Ale červíček obav ve mě stále vrtá. Například ve svém okolí znám stále dost zrakově postižených, kteří dotykové telefony odmítají už ze zásady, „Jak to nemá tlačítka, nechci to.“

Plánovaná je i spolupráce s navigačním centrem SONS, kam by si nevidomý přes asistenta zavolal a nechal si poradit či se odnavigovat někým z pracovníků centra. Zda tohle bude fungovat a zda to bude služba placená či neplacená se zatím ještě neví.

A také to bude chtít asi trochu cviku, aby vidící uměl nevidomému přesně a správně poradit. Aby nevidomý například správně namířil telefon tak, aby vidící viděl to, co potřebuje.
Dejme tomu že zavolám kolegovi a budu chtít poradit, co je napsané na papíru X. Hned první, co mě napadá, aby kolega dokázal text vůbec přečíst, bude asi potřeba jít s telefonem někam na světlo, což samozřejmě třeba já hned neodhadnu. Další věc, správně objektiv namířit, vidící by mě musel navigovat, kam mám přístroj posunout, jak vysoko nad papírem jej mám držet a tak podobně.

Autorům projektu držím palce rozhodně, jsem rád, že se v té záplavě startupů najde čas od času nějaký, který myslí i na zrakově postižené, jen tak dále pánové.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *